Pirmas dalykas, buriniai laivai gali plaukti ~2.5 karto greičiau už vėją. Su glisavimu tai tiesiogiai nesusiję, bet glisavimas dramatiškai sumažina vandens pasipriešinimą, todėl atsiliepia greičiui.
Kai plauki tiesiai pavėjui, vargu ar plauksi greičiau, nei vėjas, nes naudosiesi vėju kaip senovės graikai -- tiesiog dreifuosi vėjuje su statmenai vėjui atsukta bure. O kai plauki halfvindu, kaip paaiškino Rasius, burės traukos prigimtis yra jau ne dreifavimas, o sparno aerodinaminė trauka. Čia vimpelinis vėjas (angl. apparent wind) bus tikrojo vėjo ir tavo judėjimo greičio sudedamoji (vektorinė suma), ir, tarkime, jei judi tiksliai statmenai 7 m/s vėjui 6 m/s (21 km/h) greičiu, tavo vimpelinis vėjas bus
v_vimpelinis = sqrt(7**2 + 6**2) m/s,
t.y. apie 9.2 m/s. Didesnis vimpelinis vėjas tai didesnis greitis. Greitėsi tol, kol vimpelinis vėjas nepasisuks visai iš priekio, taip kad tavo oro pasipriešinimas atsvers burės trauką.
Todėl būna, kad lėtai plūduriuoji silpnam vėjuje negalėdamas išglisuoti, o pro tave kas nors prašlepsi gerai glisuodamas -- jam daugiau vėjo, nes jis juda greičiau, ir to skirtumo kaip tik pakanka, kad jis glisuotų, o tu ne :-)
Daugiau apie tai (ir, tikriausiai, aiškiau, nei čia paslebizavojau):
http://web.singnet.com.sg/~dgswee/
Albertas 42